torsdag 24 september 2009

Lidnerska knäppen...allt och inget du visste om den

Fram till häromdagen visste jag ingenting alls om den Lidnerska knäppen, jag som trodde att jag hört de flesta vanliga uttrycken, hade missat detta.

"Lidnersk knäpp"
(att en dumbom plötsligt blir förståndig)

Skalden Bengt Lidner (1757-93) berättade för sin hustru,
som vidarebefodrade historien när hon skrev hans levnadsskildring som inledning till hans samlade verk (1820).
"Intill elfte året var Lidners fattningsgåva mycket trög.
Men då hörde en dag hans informator liksom en knäppning i gossens huvud,
varvid denne skrek till och sade sedan,
att han känt en skakning från nedre delen av pannnan till bakdelen av huvudet",
Varefter han visade prov på gott minne och utmärkt fattningsförmåga.
Numera används väl uttrycket oftast om att någon plötsligt fattar något som tett sig obegripligt, men också om en snabb förbättring i intellekteuellt hänseende.
(Ni som inte fattat än så är det >AHA...grejen vi är ute efter.)
Om Bengt Lidner kan vi vidare läsa,
Lidner är den förromantilens främste skald, med ett känsloläge som skiftar från tårögd självömkan till sublimt patos.....
Ekonomiska svårigheter och spritmissbruk bröt tidigt Lidners skaparkraft. Från 1784 förde han ett kringflackande liv och dog i Stockholm i djupaste misär.

Ser fram emot min Lidnerska knäpp.Eller?
Har du haft nån?
Berätta då i kommentarer.
Tycker det är så tacksmt att få läsa de rader som skrivs där:-)





1 kommentar:

  1. Jag kan inte sitta och vänta på att "det" ska hända, vill jag få något gjort så får jag nog göra det själv....
    Blod svett och tårar, javisst gör det ont, men vad hade jag förväntat mig egentligen?

    SvaraRadera