fredag 30 april 2010

Valborg 2010

Tanken var att få in en bild på årets Valborgsmässoeld här och nu.
Gick inte, du får nöja dig med Nannes eldflammor.

Det sägs att människor har i alla tider och kulturer haft ett behov att organisera och strukturera en kaotisk tillvaro.
Ett sätt att dela upp tiden är i greppbara perioder, år, månader, veckor, dagar.

Vinter och sommarhalvår.

I dag går vi in i sommarhalvåret.
Vi sjunger Vintern rasat ut...
Varför tänder vi en eld då?
Dels för att fira en ny årstid, nästan som ett nytt år, därför hör du ibland smällare också en kväll som denna.

Många bönder släpper ut sina djur just denna helg på bete.
Elden håller rovdjuren borta.
Det sista av lövriset som också varit djurens vinterfoder behöver också eldas upp.
Nu finns det nytt friskt gräs och blader.
Valborg kom in i svenska almenackan 1901.

Dagens melodival....texten...

Hej o hå....MIN tror jag bestämt. som det är idag.
För ett år sedan idag var det andra tongångar.

Det var en varm o skön dag. 25 plusgrader o eldförbud på stranden.
En hellycklig unge som hade mamma hemma igen.

Sol, blå himmel, "rosa moln".

Jag vet, för det var dagen jag kom hem från Nämndemansgården.

Idag är det regn, rusk, gråa moln, "storm".

Idag ser mitt liv helt annorlunda ut.

Det är blå himmel, vita moln, är på G--mer eller mindre hela tiden.
O då menar jag inte med fylle utan med nyktert liv....blandat värre än en köttfärs.

Sanningen kryper fram, både när jag är full o nykter..och på morgonen efter...tar jag nya beslut, Mindre eller bättre beslut. FUCK

Avundsjuk?
Nix, inte på dig, bara på ett bättre jag.

Idiomatisk som jag är....det är där jag kan uttrycka mig.
Idiot som jag är....det är därför jag inte kan uttrycka mig.

Ha ha, jag är alltså en idiomatisk alkoholistisk idiot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar