fredag 27 februari 2009

groda frog fröe padda

Alla ni som känner mig, vet
att jag älskar språk, alla som inte vet det, ja ni känner inte mig.


I vilket fall som helst så satt jag och bläddrade i en bok som heter "Ordspråk och talesätt" av Pelle Holm. Utkom 1965, samma år som jag föddes. Jag hittade den på en loppis i Helsingborg som heter Framtiden. (loppisen alltså) Betalade tjugo kronor. Tänk så många roliga skratt den tjugan har givit. Den är hur rolig som helst, att få återuppliva några bortglömda fraser men framför allt hur många nya, nä, jag menar gamla uttryck som håller på att glömmas bort i dagens "tjabba-tjena-jalla-kids-jallavärld".
Jag fastnade först för ordet groda, lämpligt för mitt namn på bloggen:-)

"Sätt en groda på en guldstol, hon hoppar ändå i pölen"
det betyder (ond natur går inte att utrota)


Måste se om jag hittar nåt bra som avslutning på detta inlägg.
Funderar du på något klurigt talesätt/ord så fråga gärna eller dela med dig.

"Han kröker gärna på armen" (tar sig gärna ett glas, super) SAOB
För dig som inte vet vad SAOB är så vill jag säga att det är Svenska Akademins ordbok,
där kan man "kolla" ord och uttryck som försvinner eller tillkommer i vårt språk, uttrycket ovan lär härstamma från 1695.
Nu ska jag göra något fult, jag ska nog sno någon annans motto, det som författaren till boken, har skrivit i sitt förord.
Fast i och för sig. Jag förmedlar vidare mottot till någon annan kanske, håller språket levande.
Och så hoppas jag att det är så ni vill se mig, vill en dag minnas mig för att jag kan ge er goda minnen, att jag egentligen är en kreativ och rolig människa. Inte som den som gärna kröker på armen.
Nu hittade jag ett annat roligt uttryck
"Det är inte goda kockar alla som bär stora knivar" (skenet bedrar)
Motto som jag ska försöka efterleva:-)
" Ett gott minne är bra att ha-
men ännu bättre att lämna efter sig"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar