tisdag 5 maj 2009

Tålamod

Tålamod är tydligen ett begrepp vi alkoholister måste jobba med, allting kan inte gå så där fort som vi vill att det ska göra, inte alltid så lätt heller.

Slår man upp ordet tålamod i en ordbok står det förmåga att uthärda(förekomst av något oväntat) utan att bli (öppet) irriterad. Kan också betyda förmåga att länge ägna sig åt något utan att tröttna.

Idag sattes mitt tålamod på prov, härom dagen la jag in ett paket med frusna lammkotletter på översta hyllan i kylen......dessutom utan någon tallrik under eller i någon skål. Tänkte det tar jag sen.....ha, det glömde jag ju av. Resultat, blod som sipprat in i varenda springa, varenda list, varenda klammer till hyllplanen, under varenda burk med andra ord överallt. Konstigt att det kunde bli så mycket av det, hade köttet fått tina i den där tallriken hade det säkert inte blivit lika mycket av det, blod alltså.
Det är jag säker på:-)

Nåväl första tanken var att bara torka ut det med en trasa, nä det gick ju inte så bra. Nästa tanke var en högtryckstvätt (fast den tanken försvann lika fort igen). Bara till att inse att göra det grundligt. Ut med all mat, alla hyllplan i badkaret, alla lister av, spola , tvätta och torka. Nu kan jag säga med gott samvete att jag har den renaste kylen i grannskapet, dessutom ett bra tålamod.

Några kloka (?) ord om tålamod:

I tålamodets skola blir ingen fullärd.
Tålamod visar vägen till sinnesro.
Ha tålamod loppor, natten är lång.
Män har inget tålamod, därför uppfanns blixtlåset.
Lyckans fjäril sätter sig på axeln på den som har tid att vänta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar