onsdag 1 juli 2009

aa i kväll

Var på aa-möte tidigare ikväll, de har hört mig säga alltifrån ingenting till allting.
Ikväll trodde nog en del att jag hade tappat förståndet helt.
Ofta när jag är på aa så vet jag knappt vad jag har sagt när jag kommer hem.
Men idag "mumlade och svamlade", om att jag inte vet om jag vill vara nykter eller inte, och i nästa andetag så sa jag att det ville jag trots allt, annars hade jag ju struntat i att komma dit på möte.
Allt är verkligen knäppt just nu. Vet vad det är jag verkligen måste ta itu med.

Jag vet att en del av er som läser, tänker, ja, att det är ingen tvekan om att det skulle vara avhållsamheten från alkoholen.
Men det finns andra viktiga bitar/knutar som måste lösas upp innan jag kan ta i tu med mitt vidare tillfrisknande.
Jag säger vidare, för jag har inte gett upp.
Jag befinner mig bara i en fas som tar lite mer av mina krafter och tankar. Det kanske jag delar med mig av en annan gång. Inte idag, det skulle bara bli fel då.

1 kommentar:

  1. Nykter, nyktrare och nyktrast? Det är inte någon jäkla tävling det här. För mig är det ett sätt att överleva. Från det att jag först kom i kontakt med ”gemenskapen” har det tagit femton år att komma dit jag är idag. Var är jag då? Jo, jag har inte längre till flaskan än någon annan.
    Vad jag däremot har märkt är att ju längre jag kan låta bli att dricka, desto starkare blir jag i min förmåga att ta itu med dom problem som jag har med andra saker.
    Nykterhet är i sig ingen lösning på ”bredvidproblem”, men jag ger mig själv en chans att faktiskt ta itu med dom. En del av mina problem ligger långt bak i tiden och går inte att göra så mycket åt, då får jag försöka att acceptera att det är så och gå vidare så gott jag kan.
    Svamlar gör jag var gång på mötena, men det struntar jag i, det jag säger på möten säger jag för min egen skull, inte för att det ”ska låta bra”. Jag har förstått att ibland fattar dom som lyssnar inte ett dugg av det jag säger, men vad gör det, jag är där för min skull, inte för deras…
    Tio nyktra alkoholister har tio vägar att hålla sig nykter, för det är så att det finns ingen ”patent-metod”, var och en måste hitta sin egen väg att hålla sig nykter. Nykterhet är inget man uppnår, vinner och kan ställa i prishyllan och tro att man kan behålla den där. Nykterhet uppnår man inte, nykter kan man däremot förbli, en dag i taget.
    Märkväl att det jag skriver här är mina högst personliga åsikter och inget som är generellt.
    Haha, nu svamlar jag nog igen, du får fundera på om du vill publicera dessa galenskaper.
    Kram på dig Lena, jag tror på dig // Palle

    SvaraRadera