torsdag 16 juli 2009

Lyxfällan-falsk matematik

FALSK MATEMATIK
(Peps Persson)

Ett o ett e två
två o två e fyra,
lönerna dom e låga men varorna e dyra.

Ska de' va så svårt att fatta
att det e falsk matematik,
som gör den fattige så fattig
o den rike så förbannat rik.

Två o två är fyra
fyra o fyre e åtta
En del har femton badrum
o jag har en sprucken potta.

Ska de' va...

Tre o tre e sex
sex o sex e tolv
Fru Wallenberg putsar naglarna
o fru Svensson skurar golv.

Ska de' va...

Noll o noll e noll
o noll-noll noll-noll-noll
var du än släpper slantarna
så rullar dom åt samma håll.

Ska de' va...

Ja, ska det vara så svårt att fatta att det är falsk matematik, när man går och fixar sig dyra kreditkort.
Jag gjorde det innan julen förra året, skickade iväg två ansökningar, givetvis på fyllan, men trodde väl aldrig att de skulle bli beviljade.
De blev de och nu sitter jag riktigt på pottan.

En sprucken potta.

Jag får ingenting att gå i hop.
Så i dag var jag hos kommunens ekonomiska rådgivare, det har jag varit förrut och enligt hans beräkningar så ligger jag under med ca 3000 i månaden enligt normerna.
Där hos honom får man räkna med hur det ser ut i verkliga livet, att jag har internet, att jag har höga CSN-lån etc.
Det får man inte göra när jag går till soc.
Där tar man inte hänsyn till hur realiteten ser ut.

De har helt andra normer att räkna efter.....jag fattar ingenting.
För mig är det falsk matematik, att på den ena stolen sitter en och säger, du har så du ska klara dig.
På den andra sitter nästa och säger "ja, jag förstår att du inte får det att gå ihop, med 3000 i underskott, svårt att unna sig det sär lilla extra".
Unna sig det där lilla extra, var nog min tanke när jag tog krediterna.

Först höll jag hårt i mina kort, och som jag tänkte var det bara till det där lilla extra.....men sen när inte lönen räckte till, ja då åkte kreditkorten fram på Ica, på macken, lite överallt.

Men idag gjorde jag något som jag är riktigt stolt över, jag klippte sönder dem.
Snacka om känsla av lättnad.....samtidigt som jag fick en sån ångest över att jag satt mig i denna "lyxfälla".

Nu måste jag göra ett litet tillägg för er som inte känner mig, ja, kanske till er som känner mig också. Att gå med mössan i min hand är inte min grej egentligen. Jag vill vara självförsörjande, helt klart.
Jag är på inget sätt arbetskygg, har bara lite oflyt just de senaste åren med att få heltidsjobb. Alternativet är att jag flyttar till en större ort där möjligheterna till ett heltidsjobb är större. Känns inte lockande men dessvärre en nödvändighet.

Idag har varit en bra dag, fått uträttat mycket men också fått en stund vid havet, i solen och hämtat kraft. Nu lägger jag mig nykter i kväll och därmed vaknar jag nykter i morgon.
Just som jag önskar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar