måndag 15 juni 2009

Snaran kring halsen

Först och främst till alla läsare norr om Hallandsås, bildtexten är på danska och betyder i koppel, inget annat :-)

Fyllehund, japp det är jag eller jag hoppas att det passar bättre att säga att jag var det.
Men i koppel gick jag, hårt snarad om halsen.
Min husse, Alkohol, var inget man försökte mopsa emot.
Inte om Alkohol hade bestämt för en väg, då var det inte lönt att streta emot, bäst att vara lydig och följa med.
Vart än han gick så följde jag med, för då trodde jag att belöningen var fin och god.
Ibland var den det, men bara den första tuggan, sen blev det som ett gift för mig och något som jag bara ville ha mer av.
Det sa i alla fall Alkohol till mig, ta mer, ta mer.
Det är bra för dig.
Men innerst i mitt hjärta förstod jag att jag måste slita mig loss från denna härskare.
Jag ville ju ut på ängarna, skogen, stranden få springa fri.
Jag ville inte ha något koppel, jag ville bara få känna mig fri.

En dag slet jag mig från Alkohol, jag smög först men sen sprang jag.
Alkohol kom efter och skrek på mig, stanna kvar.
Hit med dig.
Jag löd inte, för jag ville bort långt bort från denna snara.

Nu springer jag fri, men jag vet även att Alkohol står och lurpassar på mig bakom varje träd, varje sten.
Men jag hoppas att Alkohol inte ska fånga in mig igen. Jag ska morra och försöka slita mig till varje pris, om han kommer nära, för nu vet jag hur det är utan en snara kring halsen.

2 kommentarer: